30.6.2019

Minä ja15 intialaista nordkappiin

Päivä 0

Puolilta päivältä hakemaan Huttusen Jussilta Neste Huttunen Karhulasta vuokra autoa millä matka alkaa kohti Nordkappia, muutamalla mutkalla höystettynä.

Tällaisen otin, matkanjohtajan vastusteluista huolimatta, mahdollisimman iso, onhan niillä intialaisilla kumminkin paljon tavaraa mukana

Lentokentälle kiireesti, matkalla otettiin minun yamaha matkaan ja intialaisia vastaan.
Kone oli myöhässä tai ainakin matkalaukkujen tuleminen kesti,tästä matka jatkui hotellille. Matkalla hotellille kävimme ostoksilla, ostamassa  yhdelle kuskille uudenkarhaean Rukan ajoasun ja hanskat
.Intialaiset kirjautumaan hotelliin ja minä sillävälin kävin hakemassa sen viimeisen matkalaisen mukaan.
Tästä siirryttin matkanjohtajan perässä eksyskelemään, eli etsimään pyöriä matkalaisille, muutaman ylimäärärisen pysähdyksen / uudelleen suunnistuksen taktiikalla

pyörien jako

"tyttö" tyttö pyörällä

Joulupukki on kaikkien kaveri

Pyörien ajoharjoittelulla ympäri helsinkiä ja kohti hotellia
Intialaiset syömään ja me pakkaamaan viimeisiä tavaroita Petterin ja Martinen kotiin ja yöpuulle

Suorinta mutkaista tietä kuopioon matkanjohtajan kadottaessa meidät jo heti alumatkasta, me mennään ohjeiden mukaan Lahden vanhaa tietä, no me mentiin motoristit meni sitten moottoritietä myöten, tavoitettiin kadonneet sitten Orimattilan huotoasemalta pienen puhelin rumban jälkeen

Kuopijon leirintä alueelle ja parille ilta " oluelle ", bileet alkakoon, syömään saunaan ja nukkumaan siinä se iltaohjelma olikin

Minulle oli varattu tällainen yksiö, eli kutsuin sitä koirankopiksi

Aamusta hotellille syömään ja tienpäälle, kunnes se tapahtui mitä ei pitänyt, matkanjohtaja Peter ja seuraava pyörä oikelta kääntyvästä autosta ohi, seuraava vasemmalta ohi ja sitä seuraava pyörä sitten osuikin autoon, olin ensimmäisiä paikalla, intialaiset jotka matkustivat autossa käskin pysyä autossa  tottelivat ,minä soittamaan 112 ja apua paikalle  Moottoripyöräkuski valitteli tajuihin tultua jalkaansa. Ambulanssiin mies ja me pyörää oikomaan ja mites tästä eteenpäin.???

Pikkaisen jeesusteippiä ja kaikki korjaantuu, paitsi se peili puuttuu edelleenkin, vähän vaikeutti havannointia takaa tulevista / olevista

Vähän jeesusteippiä sinne tänne ja kyllähän siitä vielä soiva peli saatiin,vähän piti askarrella että saatiin molemmille puolille jalkatapit, kun kuskin puolelta ne katosivat, lainattiin repsikan puolen tappia.
Mopo työntämällä käyntiin ja minä puikkoihin etsimään sairaalaa, muut syömään., siinä odotellessa oli aikaa tilailla mopolle lääkäriä, joka järjestyikin helposti
Kuusamossa on mopo korjaamo, joka lupasi tohtoroida mopoon taas startin kun se oli kadonnut kuperkeikassa
6 tunnin kuvauksien ja uudelleen kuvauksien jälkeen päästivät  pois potilaan sairaalasta, minä siirryin matkanjohtajan tehtäviin ja vein motoristit Rukalle.
Varsinainen matkanjohtaja tuli omalla pyörällä ja auto porukan kanssa perässä, mutta olivat taas eksyksissä ja sain hakea porukan oikeaan osoitteeseen,
Kaikki hyvin potilaalla vain jalka turvoksissa ei voinut sitten loppumatkaa ajaa, joten minusta tuli motoristi ja Martinesta autokuski

Martine välillä toimisto hommissa

Rukalla sitten heti aamusta Kujalan porotilalle tutustumaan oikeisiin lapin elukoihin, ihan kädestä pitäen

Mopoa hekeman lääkäristä ja ilta puuhiin, siinä se ilta sitten menikin makkaraa paistellessa.
Ensin tietenkin tein tytöille sauna vastan ja saatiin kovan työn jälkeen kaikki tytöt lähtemään saunaan ja vastomaan ihan niinkuin Suomessa kuuluukin, saunominen ja vastan käytön opiminen sujui Krissen opastuksella hyvin.
Tyttöjen saunoessa kävimme eksyskelemässä Peterin kanssa ympäri Rukaa ja toteamassa ehdottamani ilta makkara " laavun " hyväksi ja tietenkin tankaamassa pyörät
Eikun kaikki Intialaiset tila autoomme ja kohti laavua jossa paistoimme "retired reindeer" makkaraa kaikille,

Ja sitten taas otettiin " kypäräkaljaa "

Takaisin tullessa matkanjohtaja Peter ja muutama Intialainen halusi kävellä mökille.
Kului noin tunti ja puhelimeni soi : Peter tässä hei, voitko tulla hakemaan meidät, olemme jossain ?
No mitä näkyy :  Puita ja taivas.. niillä ohjeilla etsimään kadonneita, löytyihän ne pienen etsiskelyn jälkeen ja sitten unten maille

se kuuluisa kypärä kalja oli inialaisten kanssa sitten tämmöistä

Matka jatkui aamulla kohti Ivalo kampingia hyvässä järjestyksessä ilman ylimääräistä ohjelmaa, Saariselän kaunispään huipun kautta, harmi kun mikään ei ollut huipulla auki

Että tällainen " koirankoppi " täksi yöksi

Mutta sitä ennen syömään, some ryhmä toimii ...

Tänään jouduin tarjoamaan kypäräkaljat koko porukalle, kun sähläät niin

Sääntö Nro 1 Jos hukaat takana ajavan maksat kypärä kaljat  kaikille
Sääntö Nro 2 Jos otat ilta ruoan aikana kännykän esille, tarjoat illallisen juotavat kaikille

Onnekseni oli happy hour voimassa ei tullut niin hurjan kalliiksi

Saunaan ja uimaan Ivalojokeen Intialaisten miesten kanssa, olihan virkistävä kokemus se joki, mutta siitäkin selvittiin kuin miehet vain voi

Aamupalalle samaan paikkaan kuin iltapalallakin

Auton pakkaus ja pyörien öljyjen tarkistus ja matkaan

Onneksi tuli otettua suurin auto mitä Jussilta löäytyi, Peterin vastustuksesta huolimatta, kaikkien tavarat mahtui ja intialaisilla matkustajilla oli ruhtinaalliset tilat

Apumatkanjohtaja näyttää suunnan varsinainen matkanjohtaja määrää vauhdin
Onneksi ei ole matkaa paljoa jäljellä, vaivainen pari poron kusemaa

Maisemat matkalla olivat karut mutta kauniit

Matkanjohtaja Peter opettelee Norjaa

Illalla otetaan taas muutama kypäräkalja

Ja suunnitellaan syömään lähtöä

Päästiinhän sitä syömäänkin

Aamupalalle ja pyörien ja auton pakkaus ja matka jatkuu kohti

Mutta sitä ennnen ajoin niin pitkälle kuin itään pääsi tien loppuun ja tällainen näkymä sieltä oli

Päästiin perille, vaikka Peterin pyörä ei aamulla ollutkaan halukas lähtemään mukaan, johtuiko se että eilen oli ollut tuulinen päivä ja se jatkui aina vaan hurjempana lähellä määränpäätä, apua löytyi majoitukseltamme ja matka saatiin tehtyä päätepisteeseen ilman hinuria

Kaikki yhes koos, vaikka tuuli että tukka meinasi lähteä, onnistuimme ruuhkasta huolimatta saada ryhmäkuvan

Intialainen ja muuta paikallinen päässyt kuvaan

Matka jatkui tuulisissa merkeissä kohti Altan majoitusta, ainako Norjassa tuulee näin voimakkaasti

Väsyn miehen päikkärit sen jälkeen kun oltiin pois tuulisesta Nordkapista

Altan iltapala paikka kodassa joikun soidessa, tämän jälkeen Intialaiset pyysivät ei kai enää tarvi syödä poroa, olisko jotain muuta ?

Altan kypäräkalja

Kodan tarjoilija tytöt pukeutuneet perinne asuihin

Tiesitkö muuten että saamen kieli on samaa venäjällä, norjassa, suomessa ja ruotsissa.
Aina oppii jotain uutta, ainakin minä

Kodassaa on tunnelmaa

Matka jatkui aamulla ilman aamupalaa joka saatiin vasta Suomen puolella ensimmäisessä Neste asemalla

Ruokailun jälkeen yksi mopo ei sitten suostunut käynnistymään ei sitten vaikka työntelimme porukalla ja urakalla pitkin pihaa
Onneksi huoltamon pihassa oli korjaamo jonka pojat auttoivat varaakulla käyntiin muutaman yritys erehdyksen kautta, lähtihän se, lataa, mutta akku mennyt, eikä täällä ole uuutta. Matka jatkuu...

Oli siellä joulupukkikin auttamassa meitä, jopa useammalla asemallakin

Uusi akku saatiin sitten Levin pysähdyksellä Kittilästä

Intialaiset jatkoivat matkaa Rovaniemelle tapaamaan joulupukkia, minä jäin Krissen kanssa vaeltelemaan Levin ympäristöön

Muonio

Pallaksella

Löysiväthän he sen oikean Joulupukinkin

Aamusta Intialaisten takaa ajoa, kohtasin heidät Rovaniemellä josta matka jatkui Vaasaan

Pientä huoltoa, ketjujen kiristys ennen Vaasaa

Pitkät hiekat

Pieni lepo on aina paikallaan, matkustaminen on rankkaa

Vaasan yösija

Kaikki kokkaa iltapalaa

Välillä taas ketsun kiristystä / huoltoa

Ja sitten Triumpin huoltoa välillä

Suomen Route 66 pätkän matkaa

Kohti Helsinkiä, jossa Peter taas hävitti meidät kaksi pyöräilijää ja Martinen, josta tuli pienen ryhmän matkanjohtaja kohti moottoripyörä vuokraamoa, kunnes taas Martine eksyi, eikä löytänyt perille. Minä jatkoin matkaa yhden pyörän kanssa ja kadotin Martinen, kun taakse on mahdoton nähdä kun on vain se yksi peili, no Peter taas vastaavasti hävitti 3 intialaista motoristiä, onneksi kaikki löytyivät ja saatiin pyörät luovutettua, paittsi että Peter hukkasi Intian matkanjohtaja Jeevesin matkalla hotellille, me opastettiin sitten hänet perille, kaikki hyvin, kaikki hotellilla.
 Onnellinen matkanjohtaja, kaikki hengissä perille.

Kimmon Enkelit  Frends for ever, monta Intialaista ystävää tuli tällä reissulla lisää.
Haikeat jäähyväiset ja auton palautus Jussille